Hvorfor er SMv’erne vigtige for danmark?
Derfor er SMV’erne så vigtige for dansk erhvervsliv og økonomi
Det er ingen hemmelighed, at vi hos Årets SMV mener, at SMV’erne er en helt essentiel del af det danske samfund. Det er præcis derfor, vi har valgt at skabe Årets SMV, hvor vi hylder de mange ildsjæle, der hver eneste dag gør et kæmpe stykke arbejde for at gøre en forskel og skabe værdi i og for det danske erhvervsliv. De får nemlig alt for lidt opmærksomhed i såvel den offentlige debat som andre kåringer og prisuddelinger:
”På trods af, at 28.000 små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv, får de ofte ikke den respekt og anerkendelse, de fortjener for deres store betydning og vigtige arbejde. Det vil vi gerne ændre på med Årets SMV.”
Sådan lyder det fra Henrik Nielsen, der er direktør i bestyrelsesnetværket Asnet og initiativtager til Årets SMV. Når han siger, at de små og mellemstore virksomheder er rygraden i dansk erhvervsliv, er der noget om det – SMV’erne med 10-250 ansatte beskæftiger nemlig op 1,2 millioner personer i Danmark. Inkluderer man mikrovirksomhederne med 0-9 ansatte i regenstykket, udgør SMV’erne hele 99 % af den danske virksomhedsmasse.
Derfor er det i dén grad på sin plads, at SMV’erne får en lille bid af det spotlight, som de store spillere i dansk erhvervsliv får i øvrige prisuddelinger og kåringer. Det er på høje tid, at de ikke længere skal nøjes med at stå i skyggen, når der skal uddeles skulderklap.
Hvad gør SMV’erne til noget særligt?
De små og mellemstore virksomheder er en mangfoldig skare, hvor alle brancher er repræsenteret, og som befinder sig alle steder på tværs af det ganske land; fra det lille revisionsselskab i Nordjylland til den mellemstore produktionsvirksomhed i København.
SMV’erne er kendetegnet ved typisk at være i stand til at agere smidigt og reagere hurtigt i et konstant forandrende marked, hvor der hele tiden kommer nye trends, behov, efterspørgsler eller udfordringer. Det er denne risikovillighed og omstillingsparathed, der blandt andet gør dem i stand til at stå for mere end 60 % af den samlede omsætning i dansk erhvervsliv. Ud af de 28.000 SMV’er med 10-250 medarbejdere er der over 17.000 af dem, der eksporterer til udlandet. De klarer sig altså godt, men det er langt fra nogen leg at drive en SMV:
“Selvom vi ser en imponerende vækst hos SMV’er, så er det også vigtigt at pointere, at de står overfor nogle udfordringer, som mange store virksomheder ikke møder på samme måde. For eksempel kan finansiering – eller mangel på samme – stikke en kæp i hjulet, når det drejer sig om udvikling. Og så kan det være udfordrende at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere,” siger Henrik Nielsen.
Han fortsætter:
“Men potentialerne i de mange SMV’er er kæmpestore, og det er nogle enormt dedikerede og talentfulde mennesker, der engagerer sig i dem – enten som en del af ledelsen, bestyrelsen eller medarbejdere. Og deres store indsatser er lige præcis, hvad vi med Årets SMV vil anerkende og hylde.”
Derfor handler Årets SMV i høj grad også om at hylde ildsjælene bag resultaterne frem for resultaterne i sig selv. Vi lægger vægt på andre parametre end blot vækst og omsætning og kigger mere bredt på succeskriterier, som vi synes fortjener lidt ekstra opmærksomhed.
Det kan være ekstraordinær ledelse, inklusion af mindre arbejdsdygtige danskere, der gerne vil bidrage til samfundet, succesfuld implementering af initiativer for den grønne omstilling eller en bemærkelsesværdig indsats fra bestyrelsen ift. understøttelse af virksomhederne. Aspekter, der er vigtige og derfor fortjener en stor anerkendelse og et gedigent skulderklap.
Det får de nu gennem Årets SMV.
Anderkender du også SMV’ernes vigtige arbejde og store betydning for erhvervslivet?
Der er andre end os, der gerne vil hylde den store indsats og det vigtige arbejde, der hver dag udføres af ildsjælene i de små og mellemstore virksomheder i Danmark. Derfor har flere af vores partnere været med os, siden Årets SMV så dagens lys for første gang.
Er de 20.000 SMV’er med 10-250 ansatte et interessant segment og en attraktiv målgruppe for din virksomhed, er et partnerskab til Årets SMV en oplagt adgangsbillet til at skabe forbindelser til spændende virksomheder. Vi giver jeg også en platform, hvor I kan synliggøre jeres virksomhed og jeres produkter, services og ydelser over for en stor målgruppe og samtidig være med til at uddele velfortjente skulderklap. Det er ren win-win.
Vil du være med, når vi finder endnu flere ildsjæle, der skal hyldes?
Vi ønsker at opnå bred støtte og opbakning blandt forskellige samarbejdspartnere, der ser værdien i SMV’erne. Derfor tilbyder vi partneraftaler med en lav investering for dig.