Vinderen af Årets SMV – ESG

Casper Roensbech, medejer af El Recycling

Vinder af Årets ESG 2026:

Casper Roensbech, medejer af El Recycling

Da Casper Roensbech Jensen og Michael Hessellund i 2020 forlod forsikringsbranchen efter ti år, var det ikke for at tjene mere – det var for at gøre noget meningsfyldt. De var blevet trætte af en branche, der pressede mennesker helt ud, og de ønskede at bygge noget op, hvor forretning og ansvar gik hånd i hånd.

Resultatet blev El Recycling, hvor de arbejder med genbrug og grøn omstilling ved at give nyt liv til elektronikaffald. Virksomheden har allerede markeret sig bredt – blandt andet i DR-programmet Løvens Hule, hvor Casper og Michael sikrede en investering på én million kroner fra løven Tahir Siddique.

Fra dag ét har ESG været fundamentet, ikke en eftertanke:

“Da vi startede El Recycling, var det på en grobund af ESG: at gøre en forskel for miljøet og mennesker. G’et er kommet til undervejs, hvor vi har fået styr på en masse processer. Så at få den her pris er en fed anerkendelse af, at vi gør noget rigtigt,” siger Casper.

Fra forsikring til forskel

Beslutningen om at skifte kurs var ikke tilfældig. I forsikringsbranchen handlede det hele om kroner og ører – en kultur, de begge kendte alt for godt. Hos El Recycling er målestokken en anden. En stor del af medarbejderne er ansat i fleks- eller skånejobs – mennesker, som mange andre arbejdspladser har opgivet.  

Michael Hessellund, der er CEO og medstifter, sætter ord på, hvad det betyder i hverdagen: 

“Når du står op og ser Villads, der er autist og ikke havde en tro på, at han kunne finde et job – han sidder og smiler, når han laver en bærbar. Og hans mor har også været forbi og fortælle, at vi virkelig gør en forskel. Sådan er der bare 50 mennesker. Det er det hele værd.” 

Makkerparret sender også en stor tak til medarbejderne hjemme på “fabrikken”: 

“Dem, der går det daglige trummerum er grunden til, vi står her i dag. Casper og jeg kunne ikke have gjort det alene. Det er deres fortjeneste, at vi står her i dag,” lyder det fra Michael. 

Hver fredag har de tradition for at tage på Burger King sammen med de medarbejdere, der har lyst – og meget passende har Casper og Michael fejret sejren med hele banden ved at give næste omgang frokost på burgerkæden. 

Casper Roensbech | Vinder af Årets SMV 2026 - ESG

En pris, der kan inspirere

For Casper handler sejren ikke kun om anerkendelse – den handler om, hvad den kan sætte i gang hos andre:

“Det er ikke fordi, vi synes, det er fedt, at det lige er os, der bliver sat fokus på – men det er fedt, at der er fokus helt generelt på den størrelse virksomheder. Når historien bliver fortalt, kan det inspirere andre. Det er dét, det her kan bruges til.”

Oplevelsen af at deltage i Årets SMV har fra start til slut været positiv. Casper sætter pris på den professionalisme, der har kendetegnet hele forløbet:

“Det er topprofessionelt. Der er styr på tingene. Der har været nogle spørgsmål frem og tilbage og nogle telefonopkald, og det har bare fungeret. Jeg kan godt lide, når der er struktur på tingene.”

Selve awardshowet er også noget, Casper og Michael vil huske:

“Det, jeg tager med fra Årets SMV er helt klart den imødekommenhed, vi oplever. Også før vi vandt. Der er ikke noget hovskisnovski, og det kan vi godt lide som en virksomhed solidt plantet i den jyske muld. Det er bare superfedt at opleve den måde, man gerne vil hinanden på,” fortæller Casper.

Derfor valgte juryen Casper Roensbech

ESG-kategorien samler kandidater, der har gjort ansvarlighed til en integreret del af forretningen – ikke blot på papiret. Casper og El Recycling arbejder med ansvarlighed som en gennemgående del af forretningen, og det kommer også til udtryk i juryens vurdering af ham som finalist:

“Casper Roensbech Jensen har med El Recycling taget udgangspunkt i et konkret problem – hvad gør vi med den elektronik, der ikke passer ind i de eksisterende systemer? Med afsæt i både en oplevet mangel på ordentlighed i tidligere brancher og en ineffektiv håndtering af elektronikaffald har han bygget en forretning, hvor ansvarlighed er fundamentet. Her er ESG ikke et lag ovenpå – men selve drivkraften. Virksomheden forener cirkulær økonomi med en stærk social dimension, hvor fleks- og skånejobs er en integreret del af driften – og med et bemærkelsesværdigt lavt sygefravær. De lukker et hul, som lovgivningen endnu ikke adresserer, og har samtidig skabt en skalerbar platform gennem stærke partnerskaber. Det er konkret, værdidrevet – og med tydelig effekt.”

Casper Roensbech | Årets SMV 2026